"Per aspera ad astra" - "Přes překážky ke hvězdám"  
       
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (rozprava)
15.03.2007  zpět 

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (rozprava)


Vladimír Remek, (GUE/NGL)

Vážení přítomní, dámy a pánové. Obecně se všichni shodujeme, že kroky vedoucí ke zvýšení bezpečnosti v letectví jsou prospěšné. Lze například souhlasit s tím, že Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví může přispívat k zajištění volného pohybu výrobků letecké techniky, dopravních služeb i personálu pomocí faktu, že různé licence, oprávnění a další dokumenty vydávané touto institucí nebo národními úřady na základě jednotných pravidel budou automaticky akceptovány v ostatních členských zemích.

Proto chci i na základě vlastních dlouholetých zkušeností pilota v zásadě návrh nařízení a práci zpravodaje ocenit. Nicméně, dámy a pánové, stává se, že i dobře míněné kroky mohou být v jistém smyslu pro některé dotčené subjekty kontroverzní nebo dokonce negativní. Příkladem bude fakt, že zavedení působnosti evropské agentury ve vztahu ke kategorii letadel do 600 kg nezvýší zásadně bezpečnost letectví, ale přitom vyvolá třeba v České republice neúměrné náklady a prodloužení administrativních procedur. Produkce těchto ultralehkých letadel je pro naše malé a střední podniky se silnou exportní orientací šancí, jak se uplatnit i na náročných světových trzích včetně USA.

Protože ale příloha nařízení bohužel nevyjímá výrobky právě tohoto specializovaného odvětví letecké techniky z působnosti nařízení, na rozdíl od řady jiných případů, bude mít dokument v oboru nedozírné následky pro konkurenceschopnost výrobců. Dojde k diskriminaci na trhu, která určitě nepatří k cílům nových předpisů a právních úprav přijímaných naším Parlamentem.

Jako sporné také vidím otázky kolem udělování pokut. Lepší by, podle mého soudu, bylo zůstat u zavedené fungující praxe neudělení či odebrání odpovídající licence. Pokuty nejsou standardním opatřením, a mohlo by existovat nebezpečí jejich zneužívání ve snaze zvyšovat příjmy toho, kdo bude příjemcem vybraných prostředků.

A ještě jeden aspekt – některé navrhované body dokumentu zasahují do suverenity členských států, aniž by souvisely s kritérii bezpečnosti letecké dopravy. Proto bychom měli asi pečlivěji sledovat, jestli v zájmu všeobecného boje za větší bezpečnost domýšlíme veškeré dopady našich kroků na všechny občany i subjekty členských zemí Evropské unie. Děkuji vám.

česky anglicky
Čtvrtek 05.12.2019
svátek dnes: Jitka
zítra: Mikuláš
Podporujeme, pomáháme, sponzorujeme
Vyhledávání:

Planetka - V.Remek
(2552)
Planetka - V.Remek (2552)
Počet přístupů:
383338

   
EU BelgieČeská republikaDánskoEstonskoFinskoFrancieIrskoItálieKyprLitvaLotyšskoLucemburskoMaďarskoMaltaNěmeckoNizozemskoPolskoPortugalskoRakouskoŘeckoSlovenskoSlovinskoSpojené královstvíŠpanělskoŠvédsko
www.vladimirremek.cz © 2019, webmaster.
Datum poslední aktualizace 02.12.2019
Nahoru